6 drobných zmien pre radosť v živote

23.10.2018

Často rozmýšľam nad tým, ako je možné, že dnes máme toľko vychytávok, ktoré nám uľahčujú život a predsa sme uštvané. Nemusíme priasť, šiť či pestovať. Stačí vybehnúť do obchodu. A predsa často nemáme ani malú chvíľu pre seba. Kde ten čas zmizol?

Sme zahltené vecami, povinnosťami, informáciami. Ako z toho von?


1. Triedenie a vypratávanie

Nie, nie som veľký zástanca minimalizmu. Vyrástla som za socializmu, keď takmer všetko bol nedostatkový tovar a tak mi niečo bráni zbavovať sa funkčných vecí. Viem však, že každá vec, ktorú vlastním občas potrebuje moju pozornosť (a tým aj energiu) a tak celý život prechádzam byt a triedim s jednoduchými zásadami:

  • Veci, ktoré sú neopraviteľné zahoď.
  • Ak je to opraviteľné a má to slúžiť, daj to opraviť
  • Ak to nepoužívaš pravidelne, tak to odlož do vyhradeného odkladacieho priestoru. (Tento raz za rok pretrieď a nepotrebné predaj/daruj/zahoď)

2. Každá vec potrebuje svoje miesto

Čokoľvek, čo nie je upratané priťahuje Tvoju pozornosť. Stále sa pripomína a Teba oberá o pokoj. Málokto z nás sa však dokáže dostať do stavu dokonalého domova ako z katalógu. (Viem, že sú aj také, ale o tom až v ďalšom bode). Preto zaveď rituály pre seba i pre svojich blízkych. Rituály nám pomáhajú zvládať každodenné povinnosti bez toho, aby sme plytvali energiou.

3. Nepotrebuješ byť dokonalá - potrebuješ byť spokojná

Reklamy, články, fotografie aj filmy v nás pomaly zakorenili predstavu akejsi dokonalosti, ktorá je naším cieľom. My sme na to nevedomky naskočili a podvedome sa neustále porovnávame s tým nereálnym ideálom a toto v nás vyvoláva napätie, ktoré je natoľko našou súčasťou, že si ho ani neuvedomujeme. Došlo to tak ďaleko, že v tom pokračujeme samé a v internetových diskusiách sa navzájom porovnávame a ukazujeme fotografie svojich dokonalých výkonov.

Chcela som napísať "zabudni na dokonalosť". Viem však, ako hlboko je to v Tebe zakorenené. Tak ako vo mne. Preto sa začni prelaďovať pomaly a zľahka. Uvedom si, že spokojnou Ťa iluzórna dokonalosť nespraví. Je čas hľadať, čo Ti robí naozaj radosť. Čo tešilo to malé dievčatko, ktorým si kedysi bola?

4. Nauč sa žiadať o pomoc

Toto nás nikto neučil a podľa toho to tak vyzerá. Často očakávame, že partner uvidí, čo treba spraviť, ako to treba spraviť alebo nebodaj - už som unavená a potrebujem, aby to niekto spravil za mňa. Neuvidí. Ani on, ani nikto iný. Každý je zahltený svojimi problémami.

5. Spoločné jedlo

Prekvapuje ma, ako často rodiny nejedia spolu. Každý si čosi uchmatne a zalezie niekam. Alebo dieťa v behu nakŕmim a ak mi zostane čas, tak sa najem.

Moje deti s nami stolovali odkedy dokázali sedieť a rýpať sa v jedle. Jedlo nie je len plnivo. Každé rodinné jedlo je príležitosť na zdielanie zážitkov dňa. Premeň stresujúce dopĺňanie energie na spoločenskú udalosť. Nezáleží na tom, či je na stole navarené jedlo, chlieb s nátierkou alebo objednaná pizza.

6. Usmievaj sa

Ráno keď sa zobudíš, tak sa natiahni ako mačka a usmej sa. Zobudila si sa. Usmej sa na deti, na mrzutého šoféra autobusu a kolegu v práci. Zdá sa Ti, že nemáš dôvod na úsmev? Nevadí, usmej sa. Len tak.

Ak máš pocit, že by sa Ti zišla pomoc, nakukni do programu Radosť do života